Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2008

Ginkgo biloba

Σήμερα θέλω να σας μιλήσω για ένα δέντρο. Το Ginkgo biloba. Και αυτό το post το αφιερώνω στο συμπλόγκερ "Μούργο", επειδή πρώτο: ένα φυτό, η Αγαύη, ήταν αφορμή να κάνουμε την e-γνωριμία μας και δεύτερο, επειδή έχει πάθος για το περιβάλλον, γενικότερα.






Το Ginkgo biloba (στα κινέζικα 銀杏) λοιπόν, είναι ένα μοναδικό είδος δέντρου χωρίς στενούς ζωντανούς συγγενείς, ανήκει στο γένος Ginkgo μόνο υπάρχον είδος μέσα σε αυτήν την ομάδα και είναι από τα πιο γνωστά παραδείγματα ενός ζωντανού απολιθώματος από την εποχή της πλειόκενου.

Αρσενικό Ginkgo



Για αιώνες ήταν πιθανόν να είχε εκλείψει από τις άγριες περιοχές, αλλά τώρα αυξάνεται σε τουλάχιστον δύο μικρές περιοχές στην επαρχία Zhejiang, στην ανατολική Κίνα. Πιστεύεται ότι Κινέζοι μοναχοί φύτευαν και συντηρούσαν για μια περίοδο 1000 ετών, αυτό το δέντρο, με τα, μοναδικής ομορφιάς, φύλλα του.
Το ύψος του φτάνει τα 20-35 μ. και μερικά είδη του στην Κίνα γίνονται πάνω από 50μ.




Ένας συνδυασμός αντίστασης στις ασθένειες, το ανθεκτικό στα έντομα ξύλο και τη δυνατότητα που έχουν να διαμορφώνουν εναέριες ρίζες και νεαρούς βλαστούς, καθιστά τα Ginkgos πολύ μακρόβια, με μερικά δείγματα, τα οποία θεωρούνται ότι είναι περισσότερο από 2.500 χρόνων: Ένα Ginkgo 3.000 χρόνων, έχει αναφερθεί στην επαρχία Shandong στην Κίνα.
Τα φύλλα του (5-10 εκ. ), σε σχήμα βεντάλιας είναι μοναδικά και δεν ξέφυγαν από την ποιητική ευαισθησία του Goethe:


Ginkgo Biloba
This leaf from a tree in the East,
Has been given to my garden.
It reveals a certain secret,
Which pleases me and thoughtful people.



Η επιστολή που περιέχει αυτό το ποίημα στο οποίο ο Goethe περιέλαβε δύο φύλλα Ginkgo μπορεί να το δει κάποιος στο μουσείο Goethe, στο Ντύσελντορφ.



Το Ginkgo biloba έχει δύο φύλα (δίοικο). Άλλα είναι αρσενικά και άλλα θηλυκά.
Απολιθώματα αυτού του δέντρου βρέθηκαν και χρονολογήθηκαν. Ήταν περίπου 270 εκατομμυρίων ετών.


Αν αυτό το, μαναδικής ομορφιάς, δέντρο το συναντήσετε σε κάποιο φυτώριο λουλουδιών, πάρτε το και φυτέψτε το στον κήπο σας. Έτσι θα θαυμάζετε ένα πραγματικό ζωντανό απολίθωμα.

Η φωτογραφία αριστερά είναι δική μου. Οι υπόλοιπες είναι από τη Wikipedia.

Το Πανεπιστήμιο της Νοτίου Κορέας, Sungkyunkwan University, έχει για έμβλημα του ένα φύλλο του ginkgo. Το κυρίαρχο στοιχείο, το οποίο χαρακτηρίζει αυτήν την Πανεπιστημιούπολη, είναι τα διάφορα δέντρα Ginkgo, τα οποία φυτεύτηκαν το 1519 και εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα και σήμερα.



11 σχόλια:

heart n soul είπε...

zambia, εσείς που το φωτογραφίσατε το gingo? εδώ, το εκχύλισμά του πωλείται στα υγιεινάδικα για βελτιωτικό της μνήμης! Το agave δίνει ένα υπέροχο σιροπάκι που το χρησιμοποιώ αντί ζάχαρης:)

Z. είπε...

Το ginkgo το συνάντησα και το απαθανάτισα στο Λονδίνο, όπου έχουν φυτέψει σε πολλά πεζοδρόμια. Ήταν μικρά (3-4 μ.) ακόμα. Έχουν αργή ανάπτυξη. Βέβαια, τα ήξερα σαν δέντρα, λόγω "πετριάς" για τη χρήση την οποία έγραψες. Αλλιώς δεν τα αναγνωρίζεις εύκολα.
Γενικά, ψάχνουμε και εμείς διάφορα αντιοξειδωτικά, υγιεινά, αντιγηραντικά, βελτιωτικά μνήμης και όχι μόνον , κ.λ.π.
Α! μη ξεχάσω η φωτό η δική μου είναι τραβηγμένη στην είσοδο του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου, όπου
γενικώς "κατασκηνώνουμε" σ΄ αυτό και στο διπλανό του, το Μουσείο Επιστημών.
Όταν θα πας Λονδίνο, θα το βρεις στα δεξιά σου, στη ράμπα που οδηγεί προς την είσοδο του Μ.Φ.Ιστ.
Για πες μου για το σιρόπι της Αγαύης, είναι ακριβό; Στα διάφορα μαγαζάκια που παίρνω λιναρόσπορο, ginkgo (χαπάκια), ginger, κουρκουμά (turmeric) και διάφορα άλλα, δεν το έχω δει! Ίσως δεν το εντόπισα. Α la prochaine…
Και ένα μυστικό μου: όταν φεύγω, από ΄κει, παίρνω οπωσδήποτε τη μεγαλύτερη μου «ενοχή», το γνήσιο καναδέζικο maple syrup! Για τα pancakes μου!!
Απτά...και...βαρεθήκατε;

heart n soul είπε...

καλημέρα, θα χαρώ πολύ να βρω το δέντρο σας!:) το σιρόπι αγαύης είναι πολύ ωραίο, όχι ιδιαίτερα ακριβό (£2-3 το μπουκάλι 250ml) και υγιεινό λόγω πολύ χαμηλού GI, ρωτήστε στα υγιεινάδικα και πείτε μου

Z. είπε...

Καλημέρα κι από μένα Heart.
Αν μεγεθύνεις τη φωτό μου, στο βάθος αριστερά φαίνεται ο χαρακτηριστικός τοίχος του Μ.Φ.Ιστ.
Το είδα μετά από το προηγούμενο σχόλιο μου.
Για την Αγαύη και το σιρόπι της, λες να μ΄ αρέσει τόσο πολύ, όταν θα το δοκιμάσω, ώστε να το αντικαταστήσω με το maple syrup?
Οψόμεθα.

heart n soul είπε...

κι εγώ ξέχασα να πω πόσο μ'αρέσει αυτό το μουσείο. Όχι, δε θα αντικαταστήσετε το σιρόπι σφένδαμου, το οποίο πέρα από ότι έχει πολλά και καλά θρεπτικά συστατικά, έχει και υπέροχο χαρακτηριστικό άρωμα και γεύση, αλά μπορείτε με την αγαύη να αντικαταστήσετε τη ζάχαρη, σε γλυκα και ροφήματα, χαμηλό GI σημαίνει απορροφάται αργά και δε διαταράσσει τα σάκχαρα του αίματος, γι αυτό κιόλας κάνει και για διαβητικούς. Για τους μη διαβητικούς σημαίνει ότι δεν έχουμε απότομες αυξομειώσεις ενέργειας, λιγούρες κλπ. οκ,σταματώ, αν δε βαρεθήκατε θα βαρεθείτε!

mfilop είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
mfilop είπε...

πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφετε. Εγώ παίρνω gingko εδώ και ένα χρόνο σε κάψουλες και είμαι πολύ ευχαριστημένη. Έχω δει και 2 δέντρα gingko στο Βοτανικό Κήπο.Πήγα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (πριν πολλα χρονια) και ηταν καταπληκτικά, αλλά το φυτό δεν το είδα. Θα ήθελα και εγώ να μάθω που μπορώ να προμηθευτώ το gingko για να το φυτεψω.

Z. είπε...

Καλησπέρα maria.
Δεν έχω βρει ακόμα φυτώριο για να αγοράσω ginkgo. Κάποιοι φίλοι το ψάχνουν για μένα. Αν κάτι βρεθεί ευχαρίστως να σε ειδοποιήσω.
Επ΄ευκαιρίας, τις κάψουλες, από που τις παίρνεις, εννοώ αν είσαι Αθήνα. Εγώ τις φέρνω από τα ταξίδια μου. Εδώ δεν έχω πολυψάξει και δεν ξέρω που να τις βρω.

Ανώνυμος είπε...

ευχαριστω πολυ για την αφιερωση! :)
ωραιο δεντρο, πολυ ωραια φυλλα!
δεν εχω δει ποτε απο κοντα!
φιρμα εγινε σαν ενισχυτικο μνημης!
σιγουρα θα το βρεις στην αθηνα.
το εχουν πολλα μαγαζια που πουλανε βιολογικα προιοντα.
μουργος

mfilop είπε...

Καλησπέρα εγώ τις καψουλες τις παίρνω απο το φαρμακείο της γειτονιάς

Z. είπε...

Σ΄ευχαριστώ Μαρία.
Δηλαδή άμα χρειαστώ, θα αποτανθώ σε σένα για μαζική προμήθεια;!
Καλό βράδυ.