Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Δίολκος Κορίνθου




Ο "Δίολκος των νεών" υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα έργα της μηχανικής των αρχαίων Ελλήνων, ο οποίος ένωνε τα δύο μεγάλα λιμάνια που υπήρχαν κατά την αρχαιότητα, αντί του Ισθμού της Κορίνθου. Τα λιμάνια αυτά ήταν οι Κεχρεές (Σαρωνικός κόλπος) και το Λέχαιον (Κορινθιακός κόλπος) . Ο Δίολκος κατασκευάστηκε για να αποφεύγουν τα πλοία τον περίπλου της Πελοποννήσου και την επικινδυνότητα που αντιμετώπιζαν οι ναυτικοί στον μανιασμένο κάβο Μαλέα.
Η κατασκευή του Δίολκου ήταν το αποτέλεσμα αρκετών αποτυχημένων αποπειρών διάνοιξης ενός ισθμού, ο οποίος θα ένωνε τους δύο κόλπους, αλλά ένα τέτοιο τεράστιο έργο ήταν φυσικό να μην ολοκληρωθεί ποτέ λόγω των δυνατοτήτων της εποχής.



 



Ο πρώτος που είχε την ιδέα διάνοιξης ενός Ισθμού ήταν ο γνωστός τύραννος της Κορίνθου, Περίανδρος (6 ος αιώνας π.χ. ) και τον ακολούθησαν οι: Δημήτριος ο Πολιορκητής, Ιούλιος Καίσαρας, αυτοκράτορες Γάϊος και Αδριανός, Γάϊος Καλιγούλας και ο Νέρωνας. Ο τελευταίος μάλιστα, το 67 π.Χ. πραγματοποίησε τα εγκαίνια της διάνοιξης του ισθμού σκάβοντας με μια χρυσή αξίνα και μεταφέροντας μια χούφτα χώμα, υπό τη συνοδεία της μπάντας.
Η κάθε αποτυχημένη απόπειρα επιδείκνυε στους επίδοξους κατασκευαστές του Ισθμού τη χρησιμότητα του Διολκού. 
Ενός λιθόστρωτου δρόμου που κατασκευάστηκε επί τυραννίας του Περίανδρου κι ένωνε τα δύο μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου θάλασσας. Ο δρόμος αυτός χρησιμοποιήθηκε για τη "διίσθμιση" , το πέρασμα των πλοίων από το Σαρωνικό, στον Κορινθιακό Κόλπο. Το λιθόστρωτο του οποίου το ακριβές μήκος δε γνωρίζουμε, χρονολογείται στο 600 π.Χ. και εξακριβώθηκε από τα θραύσματα (κομμάτια) αγγείων και χαραγμένων γραμμάτων στις πλάκες που χρησίμευαν ως πινακίδες κυκλοφορίας.




Στο βάθος ο Κορινθιακός Κόλπος


Ο Δίολκος ήταν ένας δρόμος πλάτους 3,50 - 5,00 μέτρων, στη μέση του οποίου υπήρχαν αυλακώσεις που πάνω τους κυλούσαν οι πλατφόρμες, οι οποίες μετέφεραν τις τριήρεις και άλλα σκάφη. Οι αυλακώσεις αυτές (λούκια) ήταν δύο και ονομάζονταν "ολκοί" και σκοπός τους ήταν να μην εκτροχιάζονται οι πλατφόρμες με τα πλοία, ειδικά στις στροφές, καθώς η διαδρομή ήταν μεγάλη και ο δρόμος ελισσόταν ανάμεσα από λόφους. Από τα αυλάκια πήρε και το όνομά της η οδός Δίολκος (δυο λούκια). Δυστυχώς κατά τις ανασκαφές που έγιναν δεν βρέθηκε παρά μόνο ένα μικρό τμήμα της οδού και μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί τα ίχνη των μηχανισμών που χρησίμευαν να έλκουν οι δούλοι τις πλατφόρμες με τα σκάφη. Οι όγκοι των χωμάτων από τη διάνοιξη του Ισθμού, έχουν θάψει τα πάντα. Την ύπαρξη μηχανισμών γνωρίζουμε από τη μαρτυρία του Θουκυδίδη που αναφέρει ότι οι "πρώτοι που έφτασαν στον Ισθμό ήταν οι Λακεδαιμόνιοι και άρχισαν να κατασκευάζουν μηχανές για να σύρουν τα καράβια"...



Στο βάθος ο Σαρωνικός Κόλπος

  

  



Κορινθιακός Κόλπος



Στο σχεδιάγραμμα του Γερμανού ερευνητή Walter Werner, η διαπιστωμένη διαδρομή του Δίολκου.


Source:
http://www.kazam.gr/

7 σχόλια:

Maria B. είπε...

Ζαμπι μου καλή σου μέα!!

εδώ και πολύ καιρό έχω και παιδεύω να γράψω ένα πόστ για το τελείωμα του ισθού απο την μεριά του Κορινθιακού δηλαδή στην διολκό!!!!

το σπίτι μου βρίσκεται στα 200 μέτρα (χωρίς κτίσματα ενδιάμεσα) απο τις 2 τελευταίες φωτογραφίες σου !!!

τώρα λοιπόν που έβαλες αυτό το πόστ πρέπει να τελειώσω στα γρήγορα το δικό μου, για να κάνουμε παραπομπή σε αυτές τις υπέροχες πληροφορίες σου !!!!

με συγκίνησαν πολύ οι φωτογραφίες σου. Η πρώτη μου επαφή με την διολκό ήταν στα 6 μου χρόνια, μας πήγαινε η μητέρα μου και χαζεύαμε την σχεδία με τις αλυσίδες που πέρναγε ένα - ένα τα αυτοκίνητα απέναντι !!! μετά μεγαλώνοντας εξερευνούσαμε με τον αδελφό μου την γύρω περιοχή, δεν έχει μείνει ούτε κομματάκι που να μην το έχουμε ψάξει. Υπαρχουν λίγο πιο πέρα οι τάφοι των ανθρώπων που έσκαψαν τον ισθμο. όταν θα βρεθούμε θα σου πω και μια ιστοριούλα γιαυτό το θέμα !!!!!

Ζαμπάκι μου πολλά πολλά φιλάκια και καλό σ/κ

Maria B. είπε...

ξεχασα δε να σου πώ, ότι στα νιάτα μου είχα ένα τουριστικό γραφείο στην Κόρινθο και το είχα ονομάσει "diolkos tours"

φιλια πολλά

ΕΛΕΝΑ είπε...

Ορίστε, καταενθουσίασες την Μαρία!!
Την Καθαρά Δευτέρα που πήγα στο εξοχικό της, περάσαμε από εκεί, ρώταγε ο γιος μου διάφορα, που να ξέρω ότι έχω τις ειδικές να τον παραπέμψω??
Φιλιά κοριτσάκια!

Z. είπε...

Πολύ συγκινητικά και συγχρόνως ευχάριστα όλα αυτά Μαρία μου!
Κοίτα σύμπτωση, είναι ένα από τα αγαπημένα σημεία μας και πηγαίνουμε πολύ συχνά γιατί μας αρέσει. Πού να ήξερα;! Μπορεί και να συναντιόμασταν κατά τύχη...
Πρέπει να ολοκληρώσεις το ποστ σου για να διαβάσουμε και την προσωπική σου επαφή με αυτό τον τόπο!!

Ψάχνοντας να βρω αναφορές στο θέμα βρήκα αρκετά πράγματα που ήθελαν επεξεργασία και η ανάρτηση θα γινόταν διατριβή! Αν τα θες να στα στείλω, μήπως βρεις κάτι που να σε ενδιαφέρει.
Άλλη μια σύμπτωση που μας φέρνει κοντύτερα. :D

Z. είπε...

Έλενα, είναι ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο και με πολλές ιστορικές καταγραφές. Με το δίκιο του το παιδί ρωτούσε.

Σε εμάς αρέσει πολύ και πηγαίνουμε συχνά και από τις δυο εξόδους του Ισθμού! Έχω άπειρες φωτογραφίες με τα καραβάκια να διασχίζουν το κανάλι.
Πρέπει να τις αξιοποιήσουμε κάποια στιγμή...
Θα μας πει και η Μαρία λεπτομέρειες με τις δικές της προσωπικές εμπειρίες. :D
Καλό Σ/Κ

kARTson είπε...

Υπαρχουν λίγο πιο πέρα οι τάφοι των ανθρώπων που έσκαψαν τον ισθμο.
MARIA B. πρέπει να μας πεις τη ιστορία.
Έχω τραβήξει και φωτογραφίες από το σημείο που που περνάει η σιδηροδρομική γραμμή με τις λάρνακες ανοικτές (καταλαβαίνεις τι θέλω να πω)εκεί δίπλα στην Διώρυγα και τον Δίολκο.
http://www.facebook.com/group.php?gid=183053035094&ref=mf

Sofia Loverdou είπε...

Τι να πει κανείς για ένα μνημείο μεγάλο μέρος του οποίου αφέθηκε να διαμελίζεται ΓΙΑ ΝΑ βάλουν σε εφαρμογή διάφορες απατεωνιές οι άνθρωποι της Διώρυγας (= Υπουργείο Οικονομικών + Τοπική Αυτοδιοίκηση). Τώρα που αυτά που έκρυβαν επιμελώς άρχισαν να βγαίνουν στη φόρα, όλοι τρέχουν να κουκουλώσουν αυτά που κάλυπταν εδώ και δεκαετίες... Ας ρίξει όποιος θέλει μια ματιά στη σελίδα μου στο YOUTUBE - δεν ξέρω αν εδώ γίνονται δεκτές οι διευθύνσεις, πάντως είναι /user/sofiagreek ή απλά ας πληκτρολογήσει Ancient Diolkos petition και θα καταλάβει...